Waarom wil je afvallen of je leefstijl veranderen?

Waarom wil je afvallen of je leefstijl veranderen?

Je hebt besloten om je leefstijl te gaan veranderen. Je hebt als doel gesteld dat je in 2018 gezonder wilt gaan leven en graag wat kilo’s  wilt afvallen. Is het voor jou ook duidelijk waarom je dit precies wilt, hoe de weg er naartoe uitziet en wat je er mee kunt als je jouw doel behaald hebt? De meeste van ons kunnen namelijk heel duidelijk omschrijven welk doel dat is, maar daar blijft het vaak bij. Hoe zit dat bij jou, kun je bovenstaande punten beschrijven?

Ik neem als voorbeeld mijn doel . Dit is een goede conditie opbouwen. Voor dit doel heb ik hardloopschoenen en motivatie om te gaan hardlopen nodig. Nou dat klinkt makkelijk, ik koop hardloopschoenen en ik stel mezelf drie keer per week erop in om te gaan hardlopen. Ik ga hiermee aan de slag en vervolgens na twee maanden kan ik het niet meer opbrengen om mezelf te motiveren om te gaan hardlopen.  Waar gaat het mis? Het gaat mis omdat ik niet in kaart heb gebracht wat ik ermee kan als ik mijn doel heb bereikt. Als ik dit wel had gedaan zou ik hier een bron van motivatie uit kunnen halen. Ik ga opnieuw mijn doel in kaart brengen met bovenstaande punten. Ik kom erachter dat ik eigenlijk niets aan mijn doel heb, omdat als ik mijn conditie heb opgebouwd ik vervolgens weer elke avond op de bank plof en met de auto naar mijn werk en weer naar huis ga. Dit betekent dat als ik mijn doel zou behalen ik er vervolgens niets mee zou doen. Dit betekent voor mij dat ik een ander doel zal moeten stellen, want dit zal niet gaan werken.

Formuleer nu jouw doel of doelen in stappen:

Stap 1: Breng jouw doel in kaart.

Stap 2: Zoek uit wat je ervoor nodig hebt en hoe je dit tot je beschikking krijgt.

Stap 3: Beschrijf hoe de weg ernaar toe uitziet. Je hoeft er geen tijd aan te hangen, dit kan demotiverend werken als het je niet lukt om dit te behalen.

Stap 4: Bedenk wat je ermee kunt als je jouw doel hebt behaald. Is dit bijvoorbeeld nieuwe kleding kopen, stoppen met medicijnen of bepaalde activiteiten kunnen beoefenen.

Stap 5: Maak bovenstaande stappen visueel, gebruik een moodboard. Hang het moodboard op een plek waar je dagelijks komt. Als je het even niet meer ziet zitten, kun je terug kijken en zien waarom je dit doel zo graag wilt bereiken.

Ten slotte. Is het ook belangrijk om je af te vragen of je het ook daadwerkelijk voor jezelf doet en niet voor een ander, omdat ze vinden dat je moet afvallen of omdat je denkt dat het ideaalbeeld slank is.

Als je ermee aan de slag gaat, wens ik je heel veel plezier en succes! Heb je het moodboard gemaakt, voel je vrij om het te delen op de Facebookpagina.

Geef een reactie