Herken jij wanneer je echte honger hebt?

Wat bedoel ik met honger en echte honger?

Honger ontstaat door:

  • Externe prikkels, overal waar we zijn of waar we naar kijken zien we eten.

Dit prikkelt ons om dit ook te gaan doen. Dit ontstaat vaak door het zien, de geur, emotie, gewoonte of het niet kunnen weerstaan van het eten. Op dit soort momenten neemt bijvoorbeeld een gewoonte of een emotie de overhand zonder dat het lichaam eten nodig heeft.

Stel je bent thuis, zit voor de tv en ziet eten voorbij komen op het scherm. Wat doe je dan? Of je bent vrij en verveelt je? Loop je dan naar de kast of koelkast om te kijken of je nog wat lekkers in huis hebt? De meeste onder ons hebben deze gewoonte gecreëerd. Ik betrap mezelf hier ook wel eens op. Wat gebeurt er op zo’n moment? Je vult een leegte op die je ervaart als je jezelf verveelt of even niets te doen hebt. We zijn zo gewend om altijd maar bezig te zijn dat een stilte of niets doen vaak gepaard gaat met eten om dit lege gevoel op te vullen.

Dat niet alleen, er is een overvloed aan eten in de huidige maatschappij. We kunnen de hele dag door eten als we zouden willen, want er is altijd eten tot onze beschikking. Er wordt ons ook nog eens geadviseerd om 6 keer per dag te eten om het vuurtje brandende te houden. Dit is onnatuurlijk voor ons lichaam, daardoor wordt het steeds moeilijker om echte honger te herkennen. Probeer is om minder vaak te eten op de dag. Wat gebeurt er dan met je? Ga je trillen, krijg je hoofdpijn, word je duizelig of voel je jezelf flauw? Dan vertoont je lichaam afkickverschijnselen van de koolhydraatstofwisseling en kom je nooit toe aan je vetverbranding. Tijd om je voedingspatroon onder de loep te nemen! Ja kan namelijk 60 dagen zonder eten, dus een dag overslaan of minder eten zou geen probleem moeten vormen, als je natuurlijk volwaardig en gezond eet.