Hatha yoga in de natuur.

Lestijden Hatha yoga

 

Yoga in de natuur? 

Bij mooi weer in het weekend. Wanneer, hoe laat en waar precies? 

Meld je aan via onderstaande link en ik zal je vrijblijvend op de hoogte houden.

Aanmelden

Hatha yoga 

Begin de dag of sluit de dag af met een rustige, traditionele hatha yogales gebaseerd op de yogadisciplines uit India.  

Maak echt even tijd voor jezelf: 

  • Creëer balans
  • Rust
  • Harmonie. 

Wordt één met je lichaam, ziel en geest dat is de sleutel tot een goede gezondheid, een rustige mindset en vrede met jezelf, maar ook met de omgeving.

 

Tijdens de beoefening van de traditionele hathayoga komen er vijf basisprincipes aan de orde:

  1. Lichamelijke oefeningen
  2. Ademhalingsoefeningen
  3. Ontspanning
  4. Een uitgebalanceerde voeding
  5. Positief denken en leven

 

Waarom dragen de vijf basisprincipes bij aan de algehele gezondheid?

  1. Door het beoefenen van de fysieke yoga (de lichamelijke oefeningen) wordt je lichaam flexibeler, gespierder, ontstaat er een betere bloeddoorstroming, worden voedingstoffen beter opgenomen, komt er meer zuurstof vrij en ontvangen de organen een massage.
  2. De meeste mensen gebruiken, maar een klein deel van hun longen om te ademen. De schouders zitten vast, er is pijn in de rug en nek aanwezig en er is niet voldoende zuurstof aanwezig in het lichaam. Er treedt snel vermoeidheid op. Door het beoefenen van ademhalingsoefeningen kunnen deze klachten verminderen of zelfs verdwijnen.
  3. Ontspanning is een natuurlijke manier om het lichaam even op te laden. In de huidige samenleving worden we constant door externe prikkels (tv, sociale media, werk) in beslag genomen, waardoor er geen moment van ontspanning aanwezig is. Zonder ontspanning wordt het leven zwaar en kan er een burn out ontstaan.
  4. Een uitgebalanceerd en volwaardig voedingspatroon dragen bij aan onze gezondheid. Door volledig in contact te komen met jezelf, leer je wat je lichaam wel en niet nodig heeft dat gaat heel natuurlijk. Zo nu en dan vasten draagt bij aan onze zelfcontrole en voorkomt overeten. Eet om te leven, leef niet om te eten.
  5. Positieve gedachten en meditatie leiden tot rust en een betere concentratie.

Als je de vijf basisprincipes van de yogaleer volgt, ontstaat er kracht en balans. Wanneer het lichaam, de ziel en de geest gezond en in harmonie zijn worden obstakels kleine stenen waar je over heen kunt stappen om je doelen te behalen in het dagelijkse leven.

Lesopbouw & benodigdheden

De lessen zijn als volgt opgebouwd:

  • Bij binnenkomst een onstpanning van 5 minuten. Het arriveren in ruimte.
  • 2 ademhalingsoefeningen.
  • 6-12 yogahoudingen.
  • Een diepe ontspanning van 10 minuten.
  • Een korte meditatie.
  • De mogelijkheid voor vragen.

 

Wat heb je nodig voor de les en waar moet je op letten?

  • Een flesje water.
  • Lekker zittende kleding.
  • Een yogamat of groot strandlaken.
  • Eet niet of geen grote maaltijd voor aanvang van de les.

Is dit geschikt voor mij?

Het is voor iedereen die graag kennis zou willen maken met yoga.

Van jong tot oud

Van slank tot vol

Van rustig tot actief